Wednesday, April 10, 2013

Spaghetti Bolognese

Salam

Nak cerita apa dalam blog sendiri pun tak tahu, tak muncul-muncul dari kepala otak ni. Tetiba terfikir nak cerita pasal menu ringkas yang aku buat untuk suami malam tadi. Sebenarnya, semalam tak masak. Alasan apa tahu, malas singgah kedai =p. Suami berkata "tak payah masaklah harini, kita lunch luar jer" ok fine aku pun tanpa fikir panjang terus setuju (*yahooo boleh rehat) haaha. Tetiba malam tadi terfikir nak masak something, sebab aku faham sangat dah kalau suami aku balik kerja confirm lapar punya. Waktu tengok cerita baru kesukaan aku petang-petang, apa tu "Sedetik Cinta", terus terfikir nak call suami just to inform him yang malam ni aku nak masak something yang super simple untuk dia. Suami tanya, nak masak apa nanti, aku gelak jer. Tengahari tu dia memang ada cakap, boring makan nasi. Jadi lunch semalam makan KFC. Then, dinner malam tadi makan spaghetti. Yeehaaa.

ini jer aku jumpa dalam fridge, kalau ada sausages takpun mushroom and campur cheese lagi tiptop spaghetti ni =)
Bahan-bahan yang tak cukup lengkap tapi asalkan boleh jadi la :
1. Spaghetti (*tiada dalam gambarajah)
2. Sauce Prego
3. Minced Chicken
4. Tomato sebiji
5. Bawang putih, bawang merah 


Memula sekali aku tumis dulu bawang putih bawang merah sampai dia naik bau. Kemudian, masak ayam tu sampai betul-betul kering air dia dan baru masukkan sauce Prego. Kalau ada tomato puree letak sekali. Tapi, malangnya aku takda. haahaa. Kemudian, kacau dan tambah sedikit air. Tambah sikit secukup rasa kalau taknak bagi masam sangat. Last sekali, baru masukkan tomato yang di hiris dadu tadi. 

ini dia siap! mari terjah =)

Suami makan sampai habis licin spaghetti tu. Alhamdulillah. Ini kali kedua aku buat spaghetti untuk dia. Pertama kali dulu aku tak pandai budget aku masak sekali harung sebungkus spaghetti sekali hambek kau makan sampai nak termuntah. haahaa. Banyak sangat. Kali ni aku buat separuh jer spaghetti. Baru memadai untuk dua perut :D


Sekian. Bye!









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

. Ce Tengok .